För att få information om våra hallar och idrottsanläggningar, samt boka tid för exempelvis träning, matcher eller barnkalas, behöver du logga in i Skövde kommuns bokningssystem Interbook Go.
När du är inloggad kan du skicka bokningsförfrågningar, hantera dina bokade tider, göra avbokningar, uppdatera inloggningsuppgifter och hantera eventuella taggar.
För att få tillträde till Skövde kommuns hallar och idrottsanläggningar används ett passersystem med nyckelbrickor, så kallade taggar. Här är vad du behöver veta:
Uthämtning av tagg Information om var och när du kan hämta din tagg framgår i bokningsbekräftelsen. Taggen är personlig och kan endast hämtas av den som gjort bokningen. Ta med giltig legitimation vid uthämtning.
Användning av taggar Taggen ger tillträde till den bokade lokalen från en timme före till en timme efter bokad tid. Tillträde sker genom att använda taggen tillsammans med en personlig pinkod.
Delning av tillgång Taggen får inte lånas ut. Om fler personer behöver tillgång till lokalen kan du skapa en tillfällig kod enligt instruktionerna för respektive anläggning.
Efter bokningen Kontrollera att dörren är stängd och låst efter din bokning. Taggar lämnas in i receptionen på Arena Skövde efter sista bokningstillfället.
Återkommande bokningar Vid återkommande bokningar används samma tagg under hela bokningsperioden och lämnas in först när den sista bokningen är avslutad.
Passerinstruktioner
I respektive instruktion i rullistan nedan finns information om hur man sätter tillfälliga inställningar för dörrar, exempelvis omklädningsrum. Behörig tagg för bokat pass gäller en timma innan och en timma efter den bokade tiden.
Passerinstruktioner för RCO Reader 509
Så gör du för att komma in
Håll kortet/taggen stilla framför knappsatsen på läsaren. Ett pip bekräftar avläsningen.
Om texten "Ange kod" visas på displayen knappar du in din personliga 4-siffriga kod.
Det öppna hänglåset visar att dörren är öppen.
Så gör du för att komma ut
Tryck på knappen med nyckeln på.
Dörren hålls upplåst några sekunder och låser sig sedan automatiskt igen.
Låsa upp en dörr som är låst
Visa kortet/taggen framför läsaren.
Tryck på X för att komma till menyn. Bläddra med siddrorna 4 och 6.
När "Visa dörrmenyn" syns, tryck 5.
Gå till "Tillfälligt olåst" och tryck 5. Det öppna hänglåset visar att dörren är öppen. På skärmen visas det klockslag som dörren låser sig igen.
För att återgå till dörrens normala inställning, gå in på menyn och välj "Återställ dörrläge".
Låsa en dörr som är upplåst
Visa kortet/taggen framför läsaren.
Tryck på X för att komma till menyn. Bläddra med siddrorna 4 och 6.
När "Visa dörrmenyn" syns, tryck 5.
Gå till "Lås dörr" och tryck 5. Det låste hänglåset visar att dörren är låst. Nu är dörren låst, fram till nästa ordinarie öppningstid.
För att återgå till dörrens normala inställning, gå in på menyn och välj "Återsäll dörrläge".
Aktivera en tillfällig kod
Visa kortet/taggen framför läsaren och knappa in din kod om det krävs.
Tryck på X för att komma till menyn. Bläddra med siffrorna 4 och 6.
När "Visa dörrmeny" syns, tryck 5.
Gå till "Tillfällig kod" och tryck 5. Knappa in den tillfälliga koden. Avsluta med #. På skärmen visas det klockslag som koden slutar gälla.
Radera en tillfällig kod
Observera att du endast kan radera egna skapade koder.
Visa kortet/taggen framför läsaren och knappa in din kod om det krävs.
Tryck på X för att komma till menyn. Bläddra med siffrorna 4 och 6.
När "Visa dörrmeny" syns, tryck 5.
Gå till "Radera koder" och tryck 5.
Koder du skapat raderas.
LockR offline
Aktivera och göra en passage
För att aktivera behörighet till NoKey, visa kort/tagg stilla framför en uppdateringsläsare i ca 3-4 sekunder.
Håll sedan kortet/taggen stilla framför de streckade linjerna intill knappsatsen på NoKey-läsaren. Ett pip bekräftar avläsningen.
Om den gröna lampan blinkar i displayen så knappa in din personliga 4-siffriga kod.
Dörren hålls upplåst i några sekunder och låser sig sedan automatiskt igen
OBS! Fast rött sken i offlineläsare indikerar på att du antingen saknar behörighet eller behöver upprepa punkt 1 igen för att aktivera din behörighet.
Skapa en tillfällig kod
Visa kortet/taggen framför de streckade linjerna på läsaren. Ett pip hörs.
Om grön lampa blinkar, knappa in din kod.
Tryck x önskad fyrsiffrig kod x
Ett pip hörs. koden är aktiv och gäller vanlightvis i tre timmar.*
*Tiden kan gälla längre beroende på vad som är inställt i din behörighet.
Radera en tillfällig kod
Observera att du endast kan radera egna skapade koder.
Visa kortet/taggen framför de streckade linjerna på läsaren. Ett pip hörs.
Om grön lampa blinkar, knappa in din kod.
Tryck x 0 x
Ett pip hörs. Koden du skapat raderas.
Låsa upp tillfälligt
Visa kortet/taggen framför de streckade linjerna på läsaren. Ett pip hörs.
Om grön gubbe blinkar, knappa in din kod.
Tryck x x
Ett pip hörs. Grön lampa lyser och dörren hålls öppen i tre timmar.*
*Tiden kan gälla längre beroende på vad som är inställt i din behörighet.
Låsa tillfälligt
Visa kortet/taggen framför den blå markeringen på läsaren. Ett pip hörs.
Om grön gubbe blinkar, knappa in din kod.
Tryck x 0 x
Ett pip hörs. Nu är dörren låst fram till din nästa ordinarie öppningstid.
OBS! Om du har aktiv tidkod kommer den att automatiskt raderas vid låsning.
Styrning med RCO-appen via mobiltelefon
Verifiering
För att komma igång med appen "RCO Access" behöver du ladda ned appen via iTunes eller Google Play.
Öppna appen, godkänn villkor och ställ in systemegenskaper genom att klicka på QR-symbolen som visas i appen.
Vid ett lyckat försök kommer samtliga rader vara ifyllda. Det går även att fylla fälten manuellt om scanningen misslyckas.
När Skövde kommun verifierat dig som användare i systemet kan du börja använda appen i din telefon.
Inloggning
Logga in i appen med den mailadress som du uppgav vid registreringstillfället samt ditt lösenord som du fått tilldelat.
Genom att klicka på hänglåset låser du upp grinden/bommen. Den hålls då öppen en viss tid, sedan stänger den sig automatiskt igen.
Det är endast verifierade användare som kommer ha möjlighet att använda grinden/bommen med behörighet via appen.
Passerinstruktioner för RCO MIF 600
Så gör du för att komma in
Håll kortet/taggen stilla i ca 3 sekunder framför den blå markeringen av läsaren. Ett pip bekräftar avläsningen.
Öm en grön gubbe blinkar behöver du knappa in din personliga 4-siffriga kod.
När grön gubbe lyser är dörren öppen.
OBS! Om röd lampa lyser är dörren larmad och larmkoppling måste göras före passering.
Så gör du för att komma ut
Tryck på knappen med nyckeln på.
Dörren hålls upplåst några sekunder och låser sig sedan automatiskt igen.
Lås upp tillfälligt
Visa kortet/taggen framför den blå markeringen på läsaren. Ett pip hörs.
Om grön gubbe blinkar, knappa in din kod.
Tryck *0* Ett pip hörs.
Nu är dörren upplåst fram till nästa ordinarie öppningstid.
Aktivera en tillfällig gruppkod
Visa kortet/taggen framför den blå markeringen på läsaren. Ett pip hörs.
Om grön gubbe blinkar, knappa in din kod.
Tryck *önskad kod*. Ett pip hörs.
Koden är aktiv och gäller tre timmar.*
*Tiden kan gälla längre beroende på vad som är inställt på din behörighet.
Radera en tillfällig gruppkod
Visa kortet/taggen framför den blå markeringen på läsaren. Ett pip hörs.
Om grön gubbe blinkar, knappa in din kod.
Tryck *önskad kod*. Ett pip hörs.
Koden du skapat raderas.
Passerinstruktioner för NoKey offline
Aktivera och göra en passage
För att aktivera behörighet till NoKey, visa först kort/tagg stilla framför uppdateringsläsaren i cirka 3-4 sekunder.
Håll sedan kortet/taggen stilla framför de streckade linjerna intill knappsatsen på NoKey-läsaren. Ett pip bekräftar avläsningen.
Om den gröna lampan blinkar på displayen, knappa då in din personliga 4-siffriga kod.
Dörren hålls upplåst i några sekunder och låser sig sedan automatiskt igen.
Skapa en tillfällig kod
Visa kortet/taggen framför de streckade linjerna på läsaren. Ett pip hörs.
Om grön lampa blinkar, knappa in din kod.
Tryck x önskad fyrsiffrig kod x
Ett pip hörs. koden är aktiv och gäller vanligtvis i tre timmar*.
*Tiden kan gälla längre beroende på vad som är inställt i din behörighet.
Radera en tillfällig kod
Observera att du endast kan radera egna skapade koder.
Visa kortet/taggen framför de streckade linjerna på läsaren. Ett pip hörs.
Om grön lampa blinkar, knappa in din kod.
Tryck x 0 x
Ett pip hörs. Koden du skapat raderas.
Låsa upp tillfälligt
Visa kortet/taggen framför de streckade linjerna på läsaren. Ett pip hörs.
Om grön gubbe blinkar, knappa in din kod.
Tryck x x
Ett pip hörs. Grön lampa lyser och dörren hålls öppen i tre timmar*.
*Tiden kan gälla längre beroende på vad som är inställt i din behörighet.
Låsa tillfälligt
Visa kortet/taggen framför den blå markeringen på läsaren. Ett pip hörs.
Om grön gubbe blinkar, knappa in din kod.
Tryck x 0 x
Ett pip hörs. Nu är dörren låst fram till nästa ordinarie öppningstid.
OBS! Om du har aktiv tidkod kommer den att raderas automatiskt vid låsning.
Uthyrningsregler
För att boka våra hallar och idrottsanläggningar gäller följande:
Bokningsförfrågan Bokningsförfrågan ska göras minst 3 dygn i förväg. Observera att detta är en förfrågan och inte en direktbokning.
Inför bokningen För att få tillgång till lokalen ska en personlig tagg kvitteras ut. Mer information om detta skickas i samband med bokningsbekräftelsen.
Ansvar under bokningen Den som bokar är ansvarig för lokalen under hela användningstiden. All utrustning ska återställas i ursprungligt skick. Eventuella skador som uppstår ska anmälas omgående.
Betalning Betalning sker via faktura och skickas ut i efterhand.
Avbokning Avbokning ska göras senast ett dygn före det bokade tillfället.