Leverantör hemtjänst LOV-företag
Sidans innehåll
Information till dig som vill ansöka om att bli leverantör av hemtjänst
Vad innebär uppdraget?
Som leverantör hjälper du personer med de insatser de fått beviljat. Det kan handla om:
- Service: Städning, tvätt och inköp.
- Omvårdnad: Personlig hjälp och enklare sjukvårdsuppgifter som delegerats av kommunens sjukvårdspersonal.
Du kan välja att erbjuda både service och omvårdnad, eller bara service. Hjälpen ska kunna utföras mellan klockan 07:00 och 23:00 varje dag.
Geografiskt område och omfattning
Du kan välja att erbjuda hjälp i hela Skövde kommun eller i vissa delar av kommu-nen. Kommunen har delat in området i tio mindre områden.
På länken nedan finns våra hemvårdsområden att se i vår digitala karta. Klicka på Omvårdnadsområden - Hemvårdsområden i menyn i den digitala kartan.
Digital karta Skövdeextern länk
Du kan sätta en gräns för hur många timmar hjälp du kan erbjuda varje månad.
Tilläggstjänster
Du kan erbjuda tilläggstjänster och ha en profilering där det tydligt framgår vilka olika inriktningar och kompetenser ditt företag har. Profilområden kan vara språk, kultur, demensvård eller annat. Du kan också erbjuda extra tjänster som till exempel trädgårdsarbete eller fönsterputsning. De extra tjänsterna betalas av kunden direkt till dig och ingår inte i avtalet.
Krav för att bli utförare
- Tillstånd från IVO: Du behöver ha tillstånd från Inspektionen för vård och omsorg (IVO) för att ansöka. Tillståndet behöver vara klart när du gör ansökan.
- Kvalitet: Vi har krav på att alla utförare ska hålla hög kvalitet. Dessa krav måste du uppfylla för att bli godkänd. Du kan ta del av dem i dokumentet nedan.
- Avtal: Om du blir godkänd tecknar vi ett avtal med dig. Avtalet kan avslutas om kraven inte följs.
Tillstånd för hemtjänst IVOextern länk
Kvalitetskrav för uleverantörer av hemtjänstlänk
Checklista kvalitetsledningssystemlänk
Tekniska krav gällande IT-stödlänk
Så ansöker du
Ansökan görs digitalt i systemet Visma TendSign via länk nedan:
Elektronisk upphandling Visma TendSignextern länk
En ackrediteringsgrupp handlägger ansökningarna fyra gånger per år: 1 mars, 1 juni, 1 september och 1 december. Gruppen består av nyckelpersoner i vård- och omsorgsorganisationen Skövde kommun.
Om du blir godkänd behöver du vara redo att starta din verksamhet inom fyra månader efter att din ansökan hanterats.
Du kan ta del av förfrågningsunderlaget nedan innan du gör ansökan.
Information till dig som redan är godkänd leverantör för Skövde kommun
Avtal och uppföljning
Ditt avtal beskriver vad som förväntas av dig som utförare.
Vi följer upp din verksamheten regelbundet för att säkerställa att de personer du hjälper får den kvalitet och trygghet de har rätt till.
Ändringar
Kontakta ansvarig för LOV-företag, sektor vård och omsorg i Skövde kommun om du vill ändra något i din verksamhet, till exempel lägga till tjänster eller justera hur mycket du kan hjälpa till. Du når ansvarig via kontaktcenter.