Leverantör hemtjänst LOV-företag

Skövde kommun har ett valfrihetssystem för hemtjänsten. Det betyder att de som har hem-tjänst kan välja mellan olika företag som levererar hemtjänsten. Här får du som har företag veta hur du ansöker om att bli leverantör och vad som gäller om du redan är godkänd.

Information till dig som vill ansöka om att bli leverantör av hemtjänst

Vad innebär uppdraget?

Som leverantör hjälper du personer med de insatser de fått beviljat. Det kan handla om:

  • Service: Städning, tvätt och inköp.
  • Omvårdnad: Personlig hjälp och enklare sjukvårdsuppgifter som delegerats av kommunens sjukvårdspersonal.

Du kan välja att erbjuda både service och omvårdnad, eller bara service. Hjälpen ska kunna utföras mellan klockan 07:00 och 23:00 varje dag.

Ersättningsnivåerlänk

Geografiskt område och omfattning

Du kan välja att erbjuda hjälp i hela Skövde kommun eller i vissa delar av kommu-nen. Kommunen har delat in området i tio mindre områden.

På länken nedan finns våra hemvårdsområden att se i vår digitala karta. Klicka på Omvårdnadsområden - Hemvårdsområden i menyn i den digitala kartan.

Digital karta Skövdeextern länk

Du kan sätta en gräns för hur många timmar hjälp du kan erbjuda varje månad.

Tilläggstjänster

Du kan erbjuda tilläggstjänster och ha en profilering där det tydligt framgår vilka olika inriktningar och kompetenser ditt företag har. Profilområden kan vara språk, kultur, demensvård eller annat. Du kan också erbjuda extra tjänster som till exempel trädgårdsarbete eller fönsterputsning. De extra tjänsterna betalas av kunden direkt till dig och ingår inte i avtalet.

Krav för att bli utförare

  • Tillstånd från IVO: Du behöver ha tillstånd från Inspektionen för vård och omsorg (IVO) för att ansöka. Tillståndet behöver vara klart när du gör ansökan.
  • Kvalitet: Vi har krav på att alla utförare ska hålla hög kvalitet. Dessa krav måste du uppfylla för att bli godkänd. Du kan ta del av dem i dokumentet nedan.
  • Avtal: Om du blir godkänd tecknar vi ett avtal med dig. Avtalet kan avslutas om kraven inte följs.

Tillstånd för hemtjänst IVOextern länk

Kvalitetskrav för uleverantörer av hemtjänstlänk

Checklista kvalitetsledningssystemlänk

Tekniska krav gällande IT-stödlänk

Så ansöker du

Ansökan görs digitalt i systemet Visma TendSign via länk nedan:

Elektronisk upphandling Visma TendSignextern länk

En ackrediteringsgrupp handlägger ansökningarna fyra gånger per år: 1 mars, 1 juni, 1 september och 1 december. Gruppen består av nyckelpersoner i vård- och omsorgsorganisationen Skövde kommun.

Om du blir godkänd behöver du vara redo att starta din verksamhet inom fyra månader efter att din ansökan hanterats.

Du kan ta del av förfrågningsunderlaget nedan innan du gör ansökan.

Förfrågningsunderlag LOVlänk

Information till dig som redan är godkänd leverantör för Skövde kommun

Avtal och uppföljning

Ditt avtal beskriver vad som förväntas av dig som utförare.

Vi följer upp din verksamheten regelbundet för att säkerställa att de personer du hjälper får den kvalitet och trygghet de har rätt till.

Ändringar

Kontakta ansvarig för LOV-företag, sektor vård och omsorg i Skövde kommun om du vill ändra något i din verksamhet, till exempel lägga till tjänster eller justera hur mycket du kan hjälpa till. Du når ansvarig via kontaktcenter.

Sidan uppdaterades: 6 mar 2025
Hjälpte informationen på den här sidan dig?