Vårt uppdrag

Skövde kommun har tre uppdrag; välfärdsleverantör, samhällsutvecklare och arbetsgivare. Uppdragen hänger nära ihop med varandra.

Välfärdsleverantör

Kommunens huvuduppdrag är att vara välfärdsleverantör. Det innebär bland annat att se till att medborgarna har tillgång till barnomsorg, skola, äldreomsorg, infrastruktur, vatten och avlopp. Det innebär också att kommunens mark och vatten ska skötas och användas på ett så bra sätt som möjligt för dagens medborgare och för de generationer som följer.

Samhällsutvecklare

Det andra uppdraget är att vara samhällsutvecklare. Med samhällsutveckling avses en utveckling som är hållbar socialt, ekologiskt och ekonomiskt. I rollen som samhällsutvecklare leder eller deltar kommunen i strategiskt viktiga utvecklingsfrågor som rör samhället. Det är ett uppdrag som blir allt viktigare för kommuner och särskilt viktigt för kommuner som utgör centralorter i regionen.  Dessa centralorter eller "regionhuvudstäder" är ofta städer med högskola eller universitet och är i kraften av sin storlek centrum för den lokala arbetsmarknadsregionen och ett draglok för utveckling. När det handlar om att utveckla samhället kan kommunen inte agera ensam. Samarbete med andra, till exempel andra kommuner, akademi, näringsliv och föreningar är avgörande för att nå resultat.

Arbetsgivare-när tjänsten utförs i egen regi

I Skövde kommun utförs de flesta tjänster i så kallad egen regi. Skövde kommun är arbetsgivare för drygt 5 000 medarbetare. Kommunstyrelsen har det samlade arbetsgivaransvaret för samtliga anställda.

Vision Skövde 2040

Allt vi gör strävar mot Skövdes gemensamma vision - Vision Skövde 2040.

Vision Skövde 2040länk

Sidan uppdaterades: 6 mar 2025
Hjälpte informationen på den här sidan dig?