Kvalitet och utveckling

För att se hur vi ligger till och kunna jämföra oss med andra kommuner gör vi olika undersökningar och mätningar. Vissa handlar om vad du tycker om vår service och våra tjänster. Andra mäter hur bra och effektiva våra verksamheter är.
Brukarundersökningar

Vi samlar in synpunkter från dig som använder kommunens vård- och omsorgstjänster. Din återkoppling hjälper oss att förbättra och anpassa våra tjänster, så att de bättre möter dina behov. Vi vill ha en nära dialog med dig för att utveckla verksamheten på bästa sätt.

Brukarundersökning 2019 särskilt boendelänk

Brukarundersökning 2019 hemtjänstlänk

Kvalitetsmätningar

Vill du veta hur vi i Skövde ligger till och jämföra oss med andra kommuner? Här kan du se några av våra kvalitetsmätningar.

Kommunens kvalitet i korthet (kkik)

Kommunens kvalitet i korthet visar hur bra och effektiva vi är jämfört med andra kommuner. Sveriges kommuner och regioner (SKR) gör mätningen.

Sveriges kommuner och regioner (SKR)extern länk

Kkik sammanställning 2024länk

Kkik resultat 2024länk

Kkik sammanställning 2023länk

Kkik resultat 2023länk

Kkik sammanställning 2022länk

Löpande insikt

Öppna jämförelser, Löpande insikt, mäter företagsklimatet och hur vi arbetar med myndighetsfrågor. SKR genomför även denna mätning. För att kunna förbättra vårt arbete och vår service deltar vi i Löpande Insikt. Undersökningen gör det möjligt för oss att mäta hur vi hanterar myndighetsärenden över tid. Det är ett viktigt verktyg för oss att utveckla våra tjänster och ge bättre service till dig som bor i kommunen.

Hjälp oss att förbättra vår service och skapa ett bättre företagsklimat i Skövde genom att delta i undersökningen Löpande Insikt. Dina svar behandlas konfidentiellt och resultaten presenteras så att de inte kan kopplas till enskilda företag eller personer. Om du nyligen har avslutat ett myndighetsärende hos oss får du enkäten. I den kan du svara på frågor om hur du upplevde vår hantering av ärendet.

Vi undersöker bland annat dessa områden:

  • Brandtillsyn,
  • bygglov,
  • markupplåtelse (inte arrende),
  • miljö- och hälsoskydd,
  • serveringstillstånd och
  • upphandling.

Löpande insikt 2022länk

Löpande insikt 2021länk

Löpande insikt 2020länk

Kommun- och landstingsdatabasen

Kommun- och landstingsdatabasen innehåller nyckeltal för alla kommuner och regioner i Sverige. Se fliken Öppna data och nyckeltal på denna sida.

Medborgarundersökningar

Medborgarundersökningen visar vad du och andra i Skövde tycker om att bo och leva här. Den visar också vad ni tycker om våra verksamheter och hur mycket inflytande ni upplever att ni har på kommunens beslut. Medborgarundersökningen är en attitydundersökning och bör ses tillsammans med andra undersökningar för att få en helhetsbild av hur du som bor här ser på kommunen och den vår service.

Statistiska centralbyrån (SCB) genomför undersökningen på uppdrag av oss. 

SCB:s statistikdatabas: medborgarundersökningenextern länk

Medborgarundersökningen 2023

Resultatet visar att medborgarna är nöjda med att leva och bo i kommunen. Av 2023 års undersökning framgår att 95 procent av respondenterna tycker att kommunen är en bra plats att leva och bo på och 85 procent tycker att kommunen sköter sina verksamheter på ett ganska eller mycket bra sätt.

Några områden som de svarande ger gott betyg, bättre än riket, är bland annat inom bibliotek, kulturliv och mötesplatser, lokala arbets- och utbildningsmöjligheter och trygghet i samhället.

Inom flera områden är Skövde kommuns resultat ungefär i nivå med rikets, exempelvis inom samhällsservice, bemötande, information och inflytande och resor och kommunikationer. Även inom området förtroende är resultatet i nivå med riket, men med låga resultat. Exempelvis tycker endast 23 procent att det finns en transparens i hur politiska beslut fattas i kommunen.

Resultat från medborgarundersökningen 2023länk

Medborgarundersökningen 2021

Resultatet visar att invånarna är nöjda med att leva och bo i kommunen. Av årets undersökning framgår att 95 procent av respondenterna tycker att kommunen är en bra plats att leva och bo på och 85 procent tycker att kommunen sköter sina verksamheter på ett ganska eller mycket bra sätt.

Några områden som de svarande ger gott betyg, bättre än riket, är bland annat verksamheten i förskolan, kommunala vuxenutbildningen, trygghet i samhället och skötsel och tillgång till kommunens motions- och fritidsanläggningar. Inom flera andra områden är Skövde kommuns resultat ungefär i nivå med rikets, exempelvis inom området samhällsservice, resor och kommunikationer och jämlikhet och integration.

Öppna data och nyckeltal

Vi jobbar med öppna data enligt regler och rekommendationer från regeringen, EU och andra aktörer. Vår datakatalog kommer att växa steg för steg.

Har du idéer eller frågor om våra öppna data? Är du utvecklare och behöver en särskild datamängd? Hör av dig! 

Våra datakällor följer en internationell standard och finns i en katalogtjänst. Där hittar du både länkar till datan och beskrivningar enligt standarden DCAT-AP.

Nationella katalogen för öppna dataextern länk

EU:s katalog för öppna dataextern länk

Open Knowledgeextern länk

Kolada

Du kan fritt hämta data från Kolada via deras API. Eftersom Kolada själva hanterar sin data och API:er. Du behöver inget avtal.

Kolada.seextern länk

API-dokumentationextern länk

Tillgängliga datakällor

Badanläggningar och badplatserextern länk

Baskarta som WMS med datalagerextern länk

Laddstationer för eldrivna fordon/elbilar så som Json, på kommunens parkeringsytorextern länk

Lediga tomterextern länk

Lekplatserextern länk

Nyckeltal från Koladaextern länk

Parkeringsplatser och parkeringsytor i Skövde tätortextern länk

Parkeringsplatser och parkeringsytor reserverade för den som har parkeringstillstånd för rörelsehindradextern länk

Skolmatextern länk

Skolor med adresser och koordinaterextern länk

Vandringslederextern länk

Sidan uppdaterades: 10 februari 2025
Hjälpte informationen på den här sidan dig?