Trygghetslarm vid skada eller sjukdom

Trygghetslarm är en tjänst som hjälper dig vid en akut situation, om du till exempel skulle ramla eller vid andra akuta oförutsedda händelser. Med ett trygghetslarm kan du larma personal som hjälper dig, oavsett tid på dygnet. Du kan leva ett aktivt liv och samtidigt känna dig trygg.

Foto: Mattias Nilsson/Skövde kommun

En kvinna sitter i en stol och har en smart klocka på armen-

Vad är trygghetslarm och vad används det till?

Trygghetslarm är en liten enhet som du har på dig, till exempel som ett armband eller halsband. Med ett knapptryck kan du larma vår personal, som pratar med dig genom larmet och ser till att du får den hjälp du behöver. Larmet används i akuta situationer som du inte reder ut på egen hand.

Om vi inte får kontakt med dig när du larmat skickas larmpersonal till dig för att kontrollera vad som har hänt.

Vilken typ av hjälp kan du få?

När du larmar får du kontakt med personal som kan:

  • Skicka hjälp till dig där du är om det behövs.
  • Lugna dig och ge stöd via larmenheten.
  • Säkerställa att du får rätt vård om du till exempel ramlat eller mår dåligt.

Vem är trygghetslarm till för?

Trygghetslarm är till för dig som vill känna dig trygg hemma eller utomhus. Det kan vara en hjälp om du har svårt att klara dig själv helt, men också om du känner dig orolig för att något ska hända, att du till exempel ska ramla. Tygghetslarmet gör att du kan gå på promenader, röra dig utanför hemmet och leva ett aktivt , självständigt liv.

Olika typer av trygghetslarm

Vi erbjuder två typer av trygghetslarm:

  • Stationära trygghetslarm: Används i ditt hem och är kopplade till en fast plats. Du kan larma vår personal från alla rum i din bostad. 
  • Mobila trygghetslarm: Kan användas både hemma och när du är ute. De har GPS, så att personalen snabbt kan hitta dig om du behöver hjälp.

Digitalt lås säkerställer att vi kan komma in vid larm

När vi installerar trygghetslarmet installerar vi även ett digitalt lås på din ytterdörr för att säkert och snabbt kunna komma in till dig om du larmar. Du kommer också få lämna en nyckel till din bostad som reserv. Nyckeln förvaras i ett säkerhetsskåp, endast tillgängligt för larmpersonal.

Om du vill se hur en trygghetslarm fungerar, är du välkommen att besöka Smarta hemmet på Ekedals äldreboende, där vi visar larmet och svarar på dina frågor.

Smarta hemmetlänk

Ansök om trygghetslarm

Du ansöker om ett trygghetslarm genom att fylla i e-tjänsten nedan. Du behöver ha e-legitimation när du ansöker. Om du inte har det, eller vill ha hjälp, läs instruktioner i e-tjänsten eller kontakta Kontaktcenter på telefon 0500-49 80 00.

Vad kostar det?

Du betalar en avgift per månad enligt en fastställd taxa. Information om den finns på sidan "Avgifter för stöd i hemmet" nedan.

Avgifter för stöd i hemmetlänk

Sidan uppdaterades: 12 februari 2025
Hjälpte informationen på den här sidan dig?