Trygghetslarm
Sidans innehåll
Foto: Mattias Nilsson/Skövde kommun

Vad är trygghetslarm och vad används det till?
Trygghetslarm är en liten enhet som du har på dig, till exempel som ett armband eller halsband. Med ett knapptryck kan du larma vår personal, som pratar med dig genom larmet och ser till att du får den hjälp du behöver. Larmet används i akuta situationer som du inte reder ut på egen hand.
Om vi inte får kontakt med dig när du larmat skickas larmpersonal till dig för att kontrollera vad som har hänt.
Vilken typ av hjälp kan du få?
När du larmar får du kontakt med personal som kan:
- Skicka hjälp till dig där du är om det behövs.
- Lugna dig och ge stöd via larmenheten.
- Säkerställa att du får rätt vård om du till exempel ramlat eller mår dåligt.
Vem är trygghetslarm till för?
Trygghetslarm är till för dig som vill känna dig trygg hemma eller utomhus. Det kan vara en hjälp om du har svårt att klara dig själv helt, men också om du känner dig orolig för att något ska hända, att du till exempel ska ramla. Tygghetslarmet gör att du kan gå på promenader, röra dig utanför hemmet och leva ett aktivt , självständigt liv.
Olika typer av trygghetslarm
Vi erbjuder två typer av trygghetslarm:
- Stationära trygghetslarm: Används i ditt hem och är kopplade till en fast plats. Du kan larma vår personal från alla rum i din bostad.
- Mobila trygghetslarm: Kan användas både hemma och när du är ute. De har GPS, så att personalen snabbt kan hitta dig om du behöver hjälp.
Digitalt lås säkerställer att vi kan komma in vid larm
När vi installerar trygghetslarmet installerar vi även ett digitalt lås på din ytterdörr för att säkert och snabbt kunna komma in till dig om du larmar. Du kommer också få lämna en nyckel till din bostad som reserv. Nyckeln förvaras i ett säkerhetsskåp, endast tillgängligt för larmpersonal.
Om du vill se hur en trygghetslarm fungerar, är du välkommen att besöka Smarta hemmet på Ekedals äldreboende, där vi visar larmet och svarar på dina frågor.
Ansök om trygghetslarm
Du ansöker om ett trygghetslarm genom att fylla i e-tjänsten nedan. Du behöver ha e-legitimation när du ansöker. Om du inte har det, eller vill ha hjälp, läs instruktioner i e-tjänsten eller kontakta Kontaktcenter på telefon 0500-49 80 00.
Vad kostar det?
Du betalar en avgift per månad enligt en fastställd taxa. Information om den finns på sidan "Avgifter för stöd i hemmet" nedan.