E-handel och leveransadresser

Information till dig som leverantör kring vad som gäller för elektronisk handel i Skövde kommun.

E-handel

Skövde kommun gör inköp, beställningar och tar emot fakturor elektroniskt. Det innebär att de företag och leverantörer som har ramavtal med kommunen ska ha möjlighet att ta emot en elektronisk order, skicka elektroniska ordersvar och skicka elektroniska fakturor.

Vi tillämpar SFTI-standard och erbjuder flera olika möjligheter kring e-handel. Detta för att du som leverantör ska hitta den lösning som passar dig bäst.

Fördelarna med integrerad e-handel är många:

  • Systemstöd och automatiserade rutiner minskar hanteringskostnader.
  • Ökad avtalstrohet.
  • Bra underlag till uppföljning och analys.
  • Automatiserad kontroll av stor datamängd.
  • Spårbarhet.
  • Positiv miljöpåverkan.
Om ditt företag har en egen webbshop

I de fall du som leverantör har en egen webbshop finns möjlighet att tillämpa en så kallad Punsh Out standard. Vi vill undvika att beställare arbetar i externa webbshopar för att lägga beställningar då alla beställningar ska skapas i e-handelssystemet.  

Leveransadresser och GLN-koder

Skövde kommun använder GS1 standard och GLN-koder när e-handel tillämpas. GLN står för Global Location Number och är en unik identifikationskod som används för att identifiera ett företag eller en organisation, det används även för att identifiera leveransplatser (adresser), fakturaadresser, arbetsställen med mera. 

Har du frågor kring GLN-koder är du välkommen att kontakta oss på inköpsenheten så hjälper vi till.

inkop@skovde.seextern länk

E-rekvisition

Skövde kommun har påbörjat arbetet att gå över till att använda e-rekvisition och det innebär att det just nu finns två typer av rekvisitioner. E-rekvisitionen skapas via kommunens e-handelssystem Proceedo och ger kommunen ökad kontroll över rekvisitionsinköp.

E-rekvisitionen är en värdehandling och utseendet på e-rekvisitionen är unik för Skövde kommun. En e-rekvisition skrivs ut i PDF-format och lämnas till dig som leverantör alternativt mejlas.

Rekvisitionerna är godkända och elektroniskt attesterade av behörig person enligt kommunens attestreglemente. Skövde kommuns rekvisitioner är giltiga en månad från det datum den utfärdats, efter det är e-rekvisitionen ogiltig, se datum längst ner på e-rekvisitionen.

Viktigt att begära giltig legitimation

Det är viktigt att leverantören alltid begär giltig legitimation av den person som handlar med en e-rekvisition. Annars kan betalning utebli. Information som skyddas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) ska inte anges på fakturan.

Rekvisitionen är en värdehandling och ska sparas hos leverantör, då den innehåller viktiga uppgifter som behövs för faktureringen.

Fakturering

Skicka en e-faktura per e-rekvisition och ange ordernummer på fakturan i fältet "ordenummer". Våra ordernummer är alltid unika och består av IN direkt följt av 7 siffror.

Ordernummer (INxxxxxxx) ersätter YYkod.

 

 

Sidan uppdaterades: 28 januari 2025
Hjälpte informationen på den här sidan dig?