Så ansluter du till kommunalt vatten och avlopp

Anslutningsprocessen ser lite olika ut beroende på om du bygger nytt i ett område eller om din fastighet nyligen har blivit en del av ett verksamhetsområde. Om din fastighet ligger utanför ett verksamhetsområde kan du ansöka om tillåtelse att ansluta till kommunalt VA.

Hur vet jag om min fastighet kan anslutas till kommunalt VA?

För att ta reda på om din fastighet kan anslutas till kommunalt VA behöver du först ta reda på om din fastighet ligger innanför eller utanför verksamhetsområdet. Det beror på att förutsättningarna är olika om din fastighet ligger innanför eller utanför verksamhetsområdet.

Här finns kommunalt vatten och avlopplänk

Fastigheter innanför verksamhetsområdet

Om din fastighet ligger inom verksamhetsområdet är Skövde VA enligt lag skyldig att leverera de vattentjänster som har beslutats till fastigheten. Tillvägagångssättet skiljer sig dock åt beroende på fastighetens förutsättningar och under vilka omständigheter fastigheten har tagits in i verksamhetsområdet.

Det vanligaste är att en fastighet uppgår i verksamhetsområdet till följd av exploatering. I ett sådant scenario är fastigheten ofast obebyggd när vi gräver ner våra ledningar.

Ibland händer det att redan bebyggda fastigheter införlivas i verksamhetsområdet. Det beror oftast på att Länsstyrelsen har beslutat om detta och beslutat att Skövde kommun ska ta fastigheterna i verksamhetsområdet.

Anslutningsprocessen kan se olika ut beroende på din fastighets förutsättningar. När du exempelvis bygger nytt i ett av våra exploateringsområden för bostadsändamål är servisledningarna oftast nergrävda långt innan du börjar bygga.

Fastigheter utanför verksamhetsområdet

Du som har ett hus utanför våra verksamhetsområden har ett eget ansvar att ordna med dricksvatten och omhändertagande av spillvatten. Om du bor nära den allmänna VA-anläggningens ledningar kan du ansöka om möjligheten att ansluta din fastighet. Finns det kapacitet i vårt system och alla andra förutsättningar finns kan vi ombesörja en förbindelsepunkt på ledningsnätet där du kan ansluta. Det är sedan ditt ansvar att bekosta och ordna med ledningsdragningen från din fastighet till förbindelsepunkten.

När fastigheter utanför verksamhetsområdet ansluts till den allmänna VA-anläggningen gäller inte den lag som reglerar kommunalt VA, lag om allmänna vattentjänster (2006:412). Istället regleras förutsättningarna i ett avtal mellan fastighetsägare och VA-huvudmannen. Därför skriver vi i samband med anslutningen ett avtal som reglerar båda parters rättigheter och skyldigheter gentemot varandra.

Steg för att ansluta en fastighet

1. Förfrågan lämnas in och utreds

Detta steg gäller endast när du vill ansluta en eller flera fastigheter utanför verksamhetsområdet. Om du vill ansluta en fastighet innanför verksamhetsområdet kan du gå direkt till nästa steg: 2. Anmälan till bygglovenheten.

Om du är intresserad av att ansluta en fastighet som är belägen utanför våra verksamhetsområden till den allmänna VA-anläggningen skickar du in en förfrågan till oss. Förfrågan har inga formkrav, utan det räcker med ett mejl eller ett telefonsamtal.

Om du redan vet att du kommer behöva korsa andra fastigheter för att ta dig till vårt ledningsnät är det en god idé att prata med den eller de fastighetsägare som berörs redan nu.

Vi utreder din förfrågan

När vi har fått in förfrågan behöver vi utreda om det finns möjlighet att ansluta fastigheten till den allmänna VA-anläggningen.

Under utredningen bedömer vi bland annat om det finns kapacitet i ledningsnätet, om det finns en lämplig anslutningspunkt och om en eventuell anslutning av din fastighet får någon påverkan på andra anslutna fastigheter.

Du får meddelande om möjlighet att ansluta

När vår utredning är klar meddelar vi dig om det är möjligt att ansluta fastigheten eller inte. Vi meddelar även var det är möjligt att ansluta fastigheten till de vattentjänster du är intresserad av.

Observera att ett meddelande om möjlighet att ansluta inte är gäller för alltid. Möjligheten att ansluta kvarstår enbart så länge de förutsättningar som rådde vid tiden för förfrågan fortfarande gäller.

2. Anmälan till bygglovenheten

En förändring av en fastighets VA-installation är anmälningspliktig enligt plan- och byggförordningen (PBF). Det innebär att du måste skicka in en anmälan till bygglovenheten innan du får påbörja arbetet med att ansluta till den allmänna VA-anläggningen.

När bygglovenheten fått rätt underlag från dig utfärdar de ett startbesked. Startbeskedet ger dig tillåtelse att påbörja arbetet.

Vatten och avlopp, installation eller ändringlänk

3. Servisanmälan

För att vi ska påbörja ett anslutningsärende behöver du inkomma med en servisanmälan. Servisanmälan skickar du in till bygglovenheten i samband med att du skickar in ett bygglovs- eller anmälansärende.

I servisanmälan fyller du bland annat i vilken fastighet anslutningen gäller, hur stor fastigheten är samt hur mycket byggyta som finns på den. Du fyller också i dina kontaktuppgifter.

Om servisanmälan behöver kompletteras hör vi av oss till dig.

4. Servisledningar grävs ner

När vi har fått in servisanmälan från dig undersöker vi om det finns VA-ledningar fram till din fastighet eller om det behöver anläggas nya.

I exploateringsområden har vi oftast grävt ner ledningar innan du skickar in servisanmälan. Bebyggda fastigheter som införlivas i ett verksamhetsområde behöver vi däremot gräva ner ledningar för. Detsamma gäller där det sker avstyckningar från fastigheter innanför verksamhetsområdet.

De ledningar som sträcker sig från våra stamledningar fram till fastighetsgränsen kallas för servisledningar. Servisledningarna avslutas i normalfallet 0,5 meter från fastighetsgränsen. Observera att detta enbart gäller för fastigheter innanför verksamhetsområdet.

För fastigheter utanför verksamhetsområdet lägger vi i normalfallet bara fram ser-visledningarna ett par meter från våra stamledningar. Det innebär att du som fas-tighetsägare kan behöva gräva långt utanför din fastighets gränser för att ansluta till kommunalt VA. Om du i samband med detta behöver gräva över någon annans fastighet rekommenderar vi att du ansöker om ledningsrätt. Detta gör du via Lantmäteriet.

Oavsett om din fastighet ligger innanför eller utanför verksamhetsområdet är det alltid ditt ansvar att projektera, gräva ner och bekosta ledningarna fram till servisledningarna.

5. Förbindelsepunkter upprättas

När ledningarna är färdigställda upprättar vi en förbindelsepunkt per vattentjänst och meddelar dig deras placering. Förbindelsepunkten är den juridiska punkt där den allmänna VA-anläggningen slutar och din fastighets VA-installation börjar.

För fastigheter innanför verksamhetsområdet är förbindelsepunkten i normalfallet lokaliserad 0,5 meter utanför fastighetsgränsen. För fastigheter utanför verksamhetsområdet gäller inte detta avstånd, utan där upprättas förbindelsepunkten i normalfallet i direkt närhet till våra stamledningar. Det innebär att du som fastighetsägare kan behöva gräva långt utanför din fastighets gränser för att ansluta till kommunalt VA.

Förbindelsepunkten är den ansvarsgräns där det VA-rättsliga förhållandet uppstår.

På den den allmänna delen ligger ansvaret på Skövde VA i egenskap av VA-huvudman. På den privata delen ligger ansvaret på dig som fastighetsägare.

6. Anläggningsavgift debiteras

När du ansluter en fastighet till den allmänna va-anläggningen tar vi ut en avgift i form av en anläggningsavgift. I normalfallet fakturerar vi denna avgift när

  • vi har meddelat dig var förbindelsepunkten är lokaliserad, och
  • du har fått ett startbesked för åtgärden från bygglovsenheten.

Avgiftens storlek styrs av Skövde VA:s taxa. Det är kommunfullmäktige som beslutar taxan.

Avgifter för vatten och avlopplänk

7. Brukningsavgift debiteras

När anläggningsavgiften debiteras genomför Skövde VA även debitering av brukningsavgiften. Detta görs genom att ett VA-abonnemang startas. Det är Skövde Energi som startar och administrerar VA-abonnemanget åt Skövde VA.

Kundservice, Skövde Energiextern länk

Brukningsavgiftens storlek är beroende av flera faktorer, bland annat vilken bebyggelse som finns på fastigheten och om det finns en vattenmätare uppsatt där.

Brukningsavgiften styrs, precis som anläggningsavgiften, av Skövde VA:s taxa. Det är kommunfullmäktige som beslutar taxan.

Avgifter för vatten och avlopplänk

8. Fastigheten ansluts

När du ska koppla samman din fastighets egna VA-ledningar med vår servisledning behöver vi säkerställa att detta blir korrekt utfört. Detta görs på olika sätt beroende på förutsättningarna.

Oftast tillåter vi att den entreprenör som du har anlitat utför sammankopplingen. Kravet är då att entreprenören genomför en egenkontroll i samband med sammankopplingen. Information om och underlag för egenkontrollen bistår vi med.

Ibland vill vi göra sammankopplingen. Då ska du kontakta oss för att boka tid för sammankoppling av ledningarna.

9. Vattenmätare installeras

Innan allt är klart ska en vattenmätare installeras på din fastighet. Vattenmätarens funktion är att mäta din förbrukning. Baserat på den uppmätta förbrukningen och mätarens storlek betalar du löpande en brukningsavgift. 

För att vattenmätaren ska komma upp i rätt tid vill vi att du hör av dig till VA-avdelningen när byggnationen börjar bli klar. Då kan vi tillsammans boka in en tid när vi kan komma och installera mätaren.

Det kan vara bra att veta att platsen där vattenmätaren monteras ska uppfylla vissa krav.

Läs mer om vattenmätarelänk

När vattenmätaren installerats och alla föregående steg är genomförda är fastigheten ansluten till den allmänna VA-anläggningen.

Om du säljer fastigheten

Om du säljer fastigheten måste du anmäla ägarbytet, så att vi kan överföra vattentjänstabonnemanget till den nya fastighetsägaren. När du ska meddela ägarbytet gör du detta till Skövde Energi.

Meddela ägarbyte till Skövde Energiextern länk

Relaterad information

Sidan uppdaterades: 27 februari 2025
Hjälpte informationen på den här sidan dig?