Klagomål och synpunkter på förskola och skola

Vi arbetar ständigt med att förbättra och utveckla våra verksamheter. Därför är det viktigt för oss att få veta om något inte fungerar som det ska.

Klagomål och synpunkter

Sektor barn och utbildnings rutiner för klagomål och synpunkter.

För oss inom barn och utbildning är det viktigt att arbeta med ständig förbättring och utveckling av verksamheten. Om du som barn, elev, vårdnadshavare eller annan anser att skolan inte följer skollag och förordning, vill vi gärna veta det.

Av 4 kap. 8 § skollagen framgår att huvudmannen ska ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. Med utbildning menas den verksamhet som omfattas av lagstiftningen, förordningar och de övergripande målen med förskolans och skolans styrdokument.

Har du synpunkter eller klagomål?

1. Vänd dig först till förskolan eller skolan

Om du eller ditt barn har klagomål mot utbildningen ska du i första hand vända dig till berörd medarbetare (förskollärare, lärare, mentor eller annan berörd personal) på aktuell förskola eller skola, det vill säga så nära verksamheten som möjligt.

2. I andra hand vänder du dig till rektor

Om du inte är nöjd med berörd medarbetares åtgärder kan du gå vidare med ditt klagomål genom att kontakta rektor för aktuell förskola eller skola.

3. I tredje hand vänder du dig till huvudmannen

Om du inte är nöjd med rektors utredning och åtgärder kan du gå vidare med ditt klagomål genom att kontakta Skövde kommun, sektor barn och utbildning.

Skicka in en synpunkt, klagomål, fråga eller förslag

Du kan skicka en synpunkt, klagomål, fråga eller förslag till sektor barn och utbildning via kommunens kontaktformulär.

Det går också bra att ringa eller skicka brev. 
Telefonnummer: 0500-49 80 00
Adress: Skövde kommun, Sektor barn och utbildning, 541 83 Skövde

Sidan uppdaterades: 17 februari 2025
Hjälpte informationen på den här sidan dig?