Skoltaxi

Kom igång med appen Boka resa

Du som har barn som reser med skoltaxi kan beställa konto till Västtrafiks app och webbsida Boka resa för att se hämttider och avboka ditt barns inplanerade skolresor för 10 dagar framöver. Inför höstterminens start blir inbokade resor synliga i appen/webben först från mitten av augusti. Är du intresserad av att kunna se och avboka skolskjutsresor via appen ska du först beställa inloggningsuppgifter:

  • Gå in på Boka resa på Västtrafiks webbplats.
    Boka resa Västtrafik.seextern länk
  • Följ instruktionerna under Skapa konto.
    - skapa ett konto för ditt barn
    - skapa även ett konto för dig själv så du kan bli ombud för ditt barn (du kan bara se resor om du har ett kundtillstånd eller är ombud för någon som har ett kundtillstånd)
  • Du kan också ringa 020-91 90 90, knappval 4 och sen knappval 2.
    App-supporten har öppet 09:00-16:00 på vardagar. Det går också bra att mejla till bokaresa@vasttrafik.se

Du får ditt barns inloggningsuppgifter hemskickade i ett brev till barnets folkbokföringsadress. Där får du också instruktionerr om hur du avbokar via webb eller app. 

Du kan också få informationen genom att från och med 15 augusti ringa Västtrafik/Fasta Resor direkt på telefon 010-17 30 200.

Hämttid och väntetid för skolresa med taxi

Hämttider

Hämttider beräknas utifrån skolans ramtider (gemensamma start-och sluttider) och inte efter det enskilda klasschemat.

Hur får jag information om hämttider inför nytt läsår?

Veckan innan skolstart syns inbokade skolresor i appen/webben Boka resa (se instruktioner ovan) för de närmste 14 dagarna, alternativt ring Fasta Resor 010-17 30 200.

Väntetid för taxi 

Vid skolskjuts med taxi väntar taxin fem minuter efter utsatt tid. Sen bommas resan och övriga resor samma dag avbokas.

Avbokning

Om ditt barn har samplanerad skoltaxi och inte behöver resa vid ett eller flera tillfällen, ska vårdnadshavaren avboka resorna så tidigt som möjligt.

OBS! Kom i håg att avboka skoltaxi för ett barn även om du vet att turen ska köras för ett syskon.

Avbokning görs via Västtrafiks app Boka resa eller deras webbplats.

Västtrafik -Boka resaextern länk

Du kan också ringa Fasta Resor på 010-17 30 200 (mellan klockan 06:30-16:30) och på 020-91 90 90 övriga tider.  

Avbokning längre än 14 dagar

Om resor behöver avbokas för en längre period ska trafikhandläggare på Skövde kommun kontaktas. 

Du når trafikhanläggaren genom Kontaktcenter 0500-49 80 00.

Ändring av resor

Enstaka ändring

Om du behöver byta adresser mellan hem och korttidsboenden, gör så här:

  • Vårdnadshavare eller skolpersonal kontaktar Fasta Resor på 010-17 30 200.
  • Endast skolpersonal och trafikhandläggare kan ändra tider och dagar.
  • Handläggningstid: 2 veckor.
  • OBS! Mellan 1 augusti – 30 september är handläggningstiden 4 veckor.

Permanent eller långvarig ändring

Om eleven inte ska åka under en längre period (på grund av t.ex. sjukdom eller långvarig ledighet):

  • Vårdnadshavare eller skolpersonal kontaktar kommunens trafikhandläggare minst 2 veckor innan ändringen börjar gälla.
  • OBS! Mellan 1 augusti – 30 september är handläggningstiden 4 veckor.
  • Samma regler gäller vid permanenta ändringar.
Vad händer om vårdnadshavare/elev missar tiden för hämtning?

Vårdnadshavare ansvarar för att elev kommer till och från skolan. Hemtur avbokas direkt om eleven missat morgonturen.  

Vad händer om taxin blir försenad eller inte kommer?

Om taxin är mer än 10 minuter försenad ringer du till Fasta Resor på 010-17 30 200 och väljer knappval 1.  

Vad händer om taxin missar en resa?

Fasta Resor ska skicka en ersättningsbil. 

Vad händer vid sjukdom?

Barnet blir sjukt på morgonen:
Vårdnadshavare avbokar taxi via appen/webben eller ringer Fasta Resor 010-17 30 200 så tidigt som möjligt.

Barnet blir sjukt under skoldagen:
Vårdnadshavare ansvarar själv för att barnet kommer hem och måste avboka hemresan via app/webb eller ringer Fasta Resor 010-17 30 200.

Barnet ska till tandläkare, läkare m.m. under eller i anknytning till skoldagen:
Vårdnadshavare avbokar berörda resor via app/webb eller ringer Fasta Resor 010-17 30 200 (endast transporter till och från skolan är kommunens ansvar, övriga transporter är vårdnadshavares ansvar).

Ansvarsfördelning

Vårdnadshavare ansvarar för:

  • att eleven kommer till upphämtningsplatsen 3 minuter före avtalad hämttid
  • att eleven kommer in i skoltaxin
  • elever som är kortare än 135 cm har med egen bälteskudde

Taxiföraren ansvarar för:

  • att eleven kommer in och ut ur skoltaxin
  • bältning av eleven 
  • att eleven vid behov lämnas till mötande skolpersonal
  • att om skolskjutsen är försenad på morgonen och skolan redan har börjat, följa eleven in.

Skolan ansvarar för:

  • att vid behov möta upp elev vid skoltaxin när den kommer till skolans taxihållplats
  • att vid behov följa med eleven när den väntar på skoltaxin inför hemresa
  • elev fram tills att eleven går in i skoltaxin.
Får barnet ta med sig en kompis i taxibilen hem?

Nej, tyvärr får ingen kompis följa med.

Skyddsanordningar

Om en elev som reser med skoltaxi är kortare än 135 cm, ska eleven enligt Trafikförordningen (4 kap. 10 §) använda bilbarnstol, bälteskudde eller annan särskild skyddsanordning.

Vårdnadshavaren ansvarar för att eleven har rätt utrustning.

Kvarglömda saker

Elev eller vårdnadshavare kontaktar Fasta Resor på 010-17 30 200 eller via mejl på fastaresor.vasttrafik@samres.se  

Synpunkter på taxiresa

Kontakta Västtrafiks synpunktshantering 020-91 90 90 knappval 4, eller mejla till  synpunkt.anrop@vasttrafik.se  

 

 

 

 

Sidan uppdaterades: 10 mar 2025
Hjälpte informationen på den här sidan dig?