Så ansluter du till kommunalt vatten och avlopp

Anslutningsprocessen ser lite olika ut beroende på om du bygger nytt i ett område eller om din fastighet nyligen har blivit en del av ett verksamhetsområde.

Fastigheter innanför verksamhetsområde

Om din fastighet ligger inom ett av våra verksamhetsområden är Skövde VA enligt lag skyldig att leverera vattentjänster till fastigheten. 

Det vanligaste är att en fastighet uppgår i ett verksamhetsområde till följd av exploatering, och då är fastigheten oftast obebyggd.

Ibland händer det att redan bebyggda fastigheter införlivas i ett verksamhetsområde. Det beror oftast på att Länsstyrelsen har beslutat om att ett verksamhetsområde behöver upprättas för ett område.

Anslutningsprocessen kan se olika ut beroende på din fastighets förutsättningar. När du exempelvis bygger nytt i ett av våra exploateringsområden för bostadsändamål är servisledningarna oftast nergrävda långt innan du börjar bygga.

Här finns kommunalt vatten och avlopp, våra verksamhetsområdenlänk

Fastigheter utanför verksamhetsområdet kan ansluta om förutsättningarna finns

Du som har ett hus utanför våra verksamhetsområden har ett eget ansvar att ordna med dricksvatten och omhändertagande av spillvatten. Om du bor nära den allmänna VA-anläggningens ledningar kan du ansöka om möjligheten att ansluta din fastighet. Finns det kapacitet i vårt system och alla andra förutsättningar finns kan vi ombesörja en förbindelsepunkt på ledningsnätet där du kan ansluta. Det är sedan ditt ansvar att bekosta och ordna med ledningsdragningen från din fastighet till förbindelsepunkten.

Utanför verksamhetsområdet skrivs avtal

När fastigheter utanför verksamhetsområdet ansluts till den allmänna VA-anläggningen gäller inte lagen om allmänna vattentjänster. Istället regleras förutsättningarna i ett avtal mellan fastighetsägare och kommunen. Därför skriver vi i samband med anslutningen ett avtal som reglerar båda parters rättigheter och skyldigheter gentemot varandra.

Steg för att ansluta en fastighet

1. Förfrågan lämnas in och utreds

Detta gäller endast när du vill ansluta fastighet utanför verksamhetsområde. Om du vill ansluta en fastighet inom verksamhetsområde kan du gå direkt till steg 2 - Anmälan till bygglovsenheten.

Om du är intresserad av att ansluta en fastighet som är belägen utanför våra verksamhetsområden till den allmänna VA-anläggningen skickar du in en förfrågan till oss. Förfrågan har inga formkrav, utan det räcker med ett mejl eller ett telefonsamtal.

Om du redan vet att du kommer behöva korsa andra fastigheter för att ta dig till vårt ledningsnät är det en god idé att prata med den eller de fastighetsägare som berörs redan nu.

Vi utreder din förfrågan

När vi har fått in förfrågan behöver vi utreda om det finns möjlighet att ansluta fastigheten till den allmänna VA-anläggningen.

Under utredningen bedömer vi bland annat om det finns kapacitet i ledningsnätet, om det finns en lämplig anslutningspunkt och om en eventuell anslutning av din fastighet får någon påverkan på andra anslutna fastigheter.

Du får meddelande om möjlighet att ansluta

När vår utredning är klar meddelar vi dig om det är möjligt att ansluta fastigheten eller inte. Vi meddelar även var det är möjligt att ansluta fastigheten till de vattentjänster du är intresserad av.

Observera att ett meddelande om möjlighet att ansluta inte är gäller för alltid. Möjligheten att ansluta kvarstår enbart så länge de förutsättningar som rådde vid tiden för förfrågan fortfarande gäller.

2. Anmälan till bygglovsenheten

En förändring av en fastighets VA-installation är anmälningspliktig enligt plan- och byggförordningen (PBF). Det innebär att du måste skicka in en anmälan till bygglovsenheten innan du får påbörja arbetet med att ansluta till den allmänna VA-anläggningen.

När bygglovsenheten fått rätt underlag från dig utfärdar de ett startbesked. Startbeskedet ger dig tillåtelse att påbörja arbetet.

Vatten och avlopp, installation eller ändringlänk

3. Servisanmälan

För att vi ska påbörja ett anslutningsärende behöver du inkomma med en servisanmälan. Servisanmälan skickar du in till bygglovsenheten i samband med att du skickar in ett bygglovs- eller anmälansärende.

I servisanmälan fyller du bland annat i vilken fastighet anslutningen gäller, hur stor fastigheten är samt hur mycket byggyta som finns på den. Du fyller också i dina kontaktuppgifter.

Om servisanmälan behöver kompletteras hör vi av oss till dig.

4. Servisledningar grävs ner

När vi har fått in servisanmälan från dig undersöker vi om det finns VA-ledningar fram till din fastighet eller om det behöver anläggas nya.

I exploateringsområden har vi oftast grävt ner ledningar innan du skickar in servisanmälan. Bebyggda fastigheter som införlivas i ett verksamhetsområde behöver vi däremot gräva ner ledningar för.

De ledningar som sträcker sig från våra stamledningar fram till fastighetsgränsen kallas för servisledningar. Servisledningarna avslutas i normalfallet 0,5 meter från fastighetsgränsen.

Om det inte finns ledningar så anläggs dem där vi har meddelat att din fastighet kan ansluta. Det är sedan ditt ansvar att projektera och gräva ner ledningar fram till servisledningarna. Ska du gräva ner ledningar över någon annans fastighet behöver du ansöka om ledningsrätt.

Kostnaden för att gräva ner ledningarna fram till vår servisledning står du som fastighetsägare för.

5. Förbindelsepunkter upprättas

När ledningarna är färdigställda upprättar vi en förbindelsepunkt per vattentjänst och meddelar dig deras placering. Förbindelsepunkten är den juridiska punkt där den allmänna VA-anläggningen slutar och din fastighets VA-installation börjar. Förbindelsepunkten är i normalfallet lokaliserad 0,5 meter utanför fastighetsgränsen.

Förbindelsepunkten är den ansvarsgräns där det VA-rättsliga förhållandet uppstår.

På den den allmänna delen ligger ansvaret på Skövde VA. På den privata delen ligger ansvaret på dig som fastighetsägare.

6. Anläggningsavgift debiteras

När du ansluter en fastighet till den allmänna va-anläggningen tar vi ut en avgift i form av en anläggningsavgift. I normalfallet fakturerar vi denna avgift när

  • vi har meddelat dig var förbindelsepunkten är lokaliserad, och
  • du har fått ett startbesked för åtgärden från bygglovsenheten.

Avgiftens storlek styrs av Skövde VA:s taxa. Det är kommunfullmäktige som beslutar taxan.

Avgifter för vatten och avlopplänk

7. Brukningsavgift debiteras

När anläggningsavgiften debiteras startar Skövde VA även debitering av brukningsavgiften.

Brukningsavgiften styrs, precis som anläggningsavgiften, av Skövde VA:s taxa. Det är kommunfullmäktige som beslutar taxan.

Brukningsavgiftens storlek är beroende av flera faktorer, bland annat vilken bebyggelse som finns på fastigheten och om det finns en vattenmätare uppsatt på fastigheten.

Avgifter för vatten och avlopplänk

8. Fastigheten ansluts

När du ska koppla samman din fastighets egna VA-ledningar med vår servisledning behöver vi säkerställa att detta blir korrekt utfört. Detta görs på olika sätt beroende på förutsättningarna.

Oftast tillåter vi att den entreprenör som du har anlitat utför sammankopplingen. Kravet är då att entreprenören genomför en egenkontroll i samband med sammankopplingen. Information om och underlag för egenkontrollen bistår vi med.

Ibland vill vi göra sammankopplingen. Då ska du kontakta oss för att boka tid för sammankoppling av ledningarna.

9. Vattenmätare installeras

Innan allt är klart ska en vattenmätare installeras på din fastighet. Vattenmätarens funktion är att mäta din förbrukning. Baserat på den uppmätta förbrukningen och mätarens storlek betalar du löpande en brukningsavgift. 

För att vattenmätaren ska komma upp i rätt tid vill vi att du hör av dig till VA-avdelningen när byggnationen börjar bli klar. Då kan vi tillsammans boka in en tid när vi kan komma och installera mätaren.

Det kan vara bra att veta att platsen där vattenmätaren monteras ska uppfylla vissa krav.

Läs mer om vattenmätarelänk

När vattenmätaren installerats och alla föregående steg är genomförda är fastigheten ansluten till den allmänna VA-anläggningen.

Om du säljer fastigheten

Om du säljer fastigheten måste du anmäla ägarbytet, så att vi kan överföra vattentjänstabonnemanget och till den nya fastighetsägaren. När du ska meddela ägarbytet gör du detta till Skövde Energi.

Meddela ägarbyte till Skövde Energiextern länk

Relaterad information

Sidan uppdaterades: 6 februari 2025
Hjälpte informationen på den här sidan dig?