Så fungerar planbesked
Sidans innehåll
Planbeskedet visar om kommunen tänker starta en planprocess eller inte. Om kommunen går vidare med planläggningen, ska beslutet innehålla en ungefärlig tidpunkt för när detaljplanen eller områdesbestämmelsen kan antas. Nedan kan du följa planbeskedsprocessen steg för steg.
Viktigt att veta
- Ett positivt planbesked betyder inte att detaljplanen kommer att antas. Synpunkter under samrådet kan leda till ändringar.
- Kommunen ska fatta beslut om planbesked inom fyra månader efter att en komplett ansökan har lämnats in, om inget annat avtalats.
- Beslutet är inte bindande och kan inte överklagas.
1. Ansökan
Innan du skickar in en ansökan om planbesked via vår e-tjänst rekommenderar vi att du bokar ett möte för att diskutera ditt förslag och de förändringar du vill göra.
Boka möte för byggdialogenlänk
Din ansökan ska innehålla:
- Beskrivning – Vad är syftet med åtgärden?
- Karta – Visa vilket område som berörs.
- Byggnadsverk – Om åtgärden gäller ett byggnadsverk, beskriv dess utformning och ungefärliga storlek.
- Planeringsunderlag – Om du vill veta vilka planeringsunderlag som krävs vid planläggningen, ange det i ansökan.
- Länsstyrelsens bedömning – Om du vill att Länsstyrelsen ska uttala sig om planeringsunderlag, ange det i ansökan.
Kostnad
För att ansöka om planbesked tar kommunen ut en avgift enligt plan- och bygglovtaxan.
Kostnaden varierar mellan 11 760 och 23 520 kronor, beroende på projektets omfattning. Den justeras enligt 2025 års prisbasbelopp.
Hur hanterar vi din ansökan?
När din ansökan har kommit in gör vi en bedömning av dess syfte och innehåll.
Vid bedömningen tar vi bland annat hänsyn till:
- om förslaget stämmer med kommunens översiktsplan, visioner, policys och riktlinjer.
- möjligheten till teknisk försörjning, exempelvis vatten, avlopp och el.
- om det finns natur- eller kulturvärden som påverkas.
- närheten till service och hur trafikstrukturen påverkas.
- eventuella störningar i förhållande till gällande lagstiftning.
2. Eventuell komplettering
Om det behövs kan vi begära att förslaget förtydligas.
Du har också möjlighet att ansöka om planeringsbesked hos Länsstyrelsen. De gör då en bedömning av om detaljplanen innehåller något skäl för överprövning.
3. Analys
När ett förslag lämnas in granskar vi det utifrån platsens förutsättningar och kommunala planeringsunderlag.
Vi gör också en bedömning av:
- vilka utredningar som kan behövas.
- vilka frågor som måste beaktas vid ett eventuellt planarbete.
4. Avstämning
Det inlämnade förslaget granskas och stäms av både inom kommunens förvaltning och med den politiska beredningen för samhällsbyggnad.
5. Slutsats
Efter granskningen bedömer vi om projektet är genomförbart.
Ett positivt planbesked innebär att arbetet med en detaljplan kan påbörjas.
Ett negativt planbesked betyder att kommunen inte går vidare med detaljplanen.
6. Politisk beredning
Inför det politiska beslutet tar kommunen fram ett underlag. Vid ett positivt beslut anger vi en uppskattning av när planarbetet kan starta. Beslutet kan i vissa fall fattas på chefsnivå.
7. Svar
Du får besked om beslutet via e-post eller telefon.