Klagomål och synpunkter på förskola och skola

Vi arbetar ständigt med att förbättra och utveckla våra verksamheter. Därför är det viktigt för oss att få veta om något inte fungerar som det ska.

Berätta om verksamheten inte följer reglerna

Om du som barn, elev, vårdnadshavare eller om någon annan person märket att en förskola eller skola inte följer skollagen eller andra regler, vill vi att du berättar det för oss.

Huvudmannen har enligt skollagen (4 kap. 8 §) ansvar för att ta emot och utreda klagomål som rör utbildningen. Utbildning omfattar all verksamhet som styrs av skollagen, förordningar och målen i förskolans och skolans styrdokument.

Hur gör jag om jag har synpunkter eller klagomål?

1. Prata först med personalen

Börja med att prata med den person som är direkt ansvarig, exempelvis förskolläraren, läraren eller mentorn.

2. Kontakta rektor

Om du inte är nöjd med svaret eller lösningen, kan du ta upp frågan med rektorn på förskolan eller skolan.

3. Kontakta sektor barn och utbildning

Om du fortfarande inte är nöjd kan du vända dig till oss på sektor barn och utbildning.

Du kan skicka en synpunkt, klagomål, fråga eller förslag via kommunens digitala kontaktformulär.

Det går också bra att ringa eller skicka brev. 
Telefonnummer: 0500-49 80 00
Adress: Skövde kommun, Sektor barn och utbildning, 541 83 Skövde

Sidan uppdaterades: 27 januari 2025
Hjälpte informationen på den här sidan dig?